Advertising agency BBDO

  • 1502 Bbd Web 08
  • 1502 Bbd Web 07
  • 1502 Bbd Web 06
  • 1502 Bbd Web 05
  • 1502 Bbd Web 04
  • 1502 Bbd Web 03
  • 1502 Bbd Web 02
  • 1502 Bbd Web 01
1502 Bbd Web 01 1502 Bbd Web 02 1502 Bbd Web 03 1502 Bbd Web 04 1502 Bbd Web 05 1502 Bbd Web 06 1502 Bbd Web 07 1502 Bbd Web 08
  • 1502 Bbd Web 01
  • 1502 Bbd Web 02
  • 1502 Bbd Web 03
  • 1502 Bbd Web 04
  • 1502 Bbd Web 05
  • 1502 Bbd Web 06
  • 1502 Bbd Web 07
  • 1502 Bbd Web 08

info

client
BBDO Belgium
location
Sint-Jans-Molenbeek - Brussels
surface
3000 m²
period
2015 - ...
phase
Study

Description

  • nl
  • fr
  • en

Naar aanleiding van enkele reorganistaties binnen het bedrijf, gaf BBDO ZAmpone de opdracht een nieuw ruimtelijk concept uit te werken voor hun kantoor te Brussel.

In functie van de huidige economische realiteit is een efficiënt ruimtegebruik en dus een hogere bezettingsgraad de voorwaarde van de opdracht.

ZAmpone herdenkt de ‘open space’ volgens een drie-tal principes, namelijk dynamiek, akoestiek en daglicht.

Een eerste principe gaat uit van een statische architectuur met een dynamische gebruiker. Niet de ruimte, maar wel de mens kan zicht verplaatsen en aanpassen aan de situatie. Het ontwerp richt zich op een collectieve werkplek in de ‘open space’, met diverse uitwijkmogelijkheden naar ruimtes met een andere functie of beleving. Het restaurant als informele vergaderruimte, de traptribune als inspirerende werk- of discussieplek of zelfs als auditorium voor presentaties en lezingen.

Het afbakenen en definiëren van geluidszones zijn een tweede belangrijk principe binnen het ontwerp. In de ‘open workspace’ wordt het geluid onder controle gehouden, door vergaderen enkel toe te laten in de daarvoor voorziene cellen. Ontmoeten en gezellig keuvelen gebeurt in de het restaurant, op de tribune en rond de circulatiekokers. Stalen buiselementen tussen de bureaus leiden kabels naar de juiste plaats, maar zijn bovendien een drager voor allerlei wandscheidende en akoestische materialen. De enige voorwaarde is dat de materialen niet te veel licht tegenhouden voor de buurman naast en achter je.

Daglicht is immers een derde belangrijke factor. Werknemers functioneren beter met natuurlijk licht en uitzicht op het (stads)landschap. Aan de ramen en rond de centrale vide worden nieuwe werkplekken georganiseerd, die baden in het licht. Vergaderruimtes worden niet voorzien van daglicht om de bezettingstijd te beperken. Het zich langdurig ‘nestelen’ wordt hierdoor vermeden.

Het gelijkvloers omvat voornamelijk collectieve functies, die gedeeld worden met andere bedrijven binnen het gebouw. Het restaurant, de traptribune en de vergaderrruimtes zijn collectief goed.

Op de eerste verdieping, rondom de vide en kern van het gebouw, zit het creatieve hart van BBDO achter een glazen pui. Ze is zichtbaar vanop elke verdieping, waardoor de bezoeker volledig wordt meegezogen in de interne werking van het bureau.
De andere diensten op deze verdieping werden zorgvuldig georganiseerd zodat interactie mogelijk is maar ook automatisch ontstaat.

Het meest dynamische team van BBDO wordt ondergebracht op de tweede verdieping. Deze gebruikers reizen de hele dag tussen verschillende diensten en teams, waardoor een maximale bezetting niet voorkomt. 

Het ontwerp kwam tot stand door zeer nauw in dialoog te treden met de opdrachtgever. Creativiteit en participatie gaan hand in hand.

info

client
BBDO Belgium
location
Sint-Jans-Molenbeek - Brussels
surface
3000 m²
period
2015 - ...
phase
Study