Advertising agency BBDO

  • 1502 Bbd Web 14
  • 1502 Bbd Web 13
  • 1502 Bbd Web 12
  • 1502 Bbd Web 11
  • 1502 Bbd Web 10
  • 1502 Bbd Web 09
  • 1502 Bbd Web 08
  • 1502 Bbd Web 07
  • 1502 Bbd Web 06
  • 1502 Bbd Web 05
  • 1502 Bbd Web 04
  • 1502 Bbd Web 03
  • 1502 Bbd Web 02
  • 1502 Bbd Web 01
1502 Bbd Web 01 1502 Bbd Web 02 1502 Bbd Web 03 1502 Bbd Web 04 1502 Bbd Web 05 1502 Bbd Web 06 1502 Bbd Web 07 1502 Bbd Web 08 1502 Bbd Web 09 1502 Bbd Web 10 1502 Bbd Web 11 1502 Bbd Web 12 1502 Bbd Web 13 1502 Bbd Web 14
  • 1502 Bbd Web 01
  • 1502 Bbd Web 02
  • 1502 Bbd Web 03
  • 1502 Bbd Web 04
  • 1502 Bbd Web 05
  • 1502 Bbd Web 06
  • 1502 Bbd Web 07
  • 1502 Bbd Web 08
  • 1502 Bbd Web 09
  • 1502 Bbd Web 10
  • 1502 Bbd Web 11
  • 1502 Bbd Web 12
  • 1502 Bbd Web 13
  • 1502 Bbd Web 14

info

client
BBDO Belgium
location
Sint-Jans-Molenbeek - Brussels
surface
3000 m²
period
2015 - ...
phase
Execution

Description

  • nl
  • fr
  • en

Creatief agentschap BBDO betrekt in Sint-Jans-Molenbeek een groot, beschermd gebouw. De pakhuizen achterin ondergingen in 1999 een eerste verbouwing tot kantoorruimte. Naar aanleiding van enkele reorganisaties binnen het bedrijf, gaf BBDO aan ZAmpone de opdracht een nieuw ruimtelijk concept uit te werken voor hun kantoor te Brussel.

In functie van de huidige economische realiteit is een efficiënt ruimtegebruik, en dus een hogere bezettingsgraad, een belangrijke voorwaarde van de opdracht. ZAmpone herdenkt de ‘open space’ volgens een drietal principes: dynamiek, akoestiek en daglicht.

In het ‘nieuwe werken’ is het niet de ruimte maar wel de mens die zich verplaatst en aanpast aan de situatie: een dynamische gebruiker in een statisch gebouw. ZAmpone bedenkt niet alleen ruimte die dit mogelijk maakt maar oppert ook een financiële constructie om het nieuwe project te financieren: BBDO stoot de overbodig geworden vierkante meters af, en ruimten zoals onthaal en cafetaria worden gemeenschappelijk gebruikt. Ook dat is dynamiek.

Het afbakenen en definiëren van geluidszones is een tweede belangrijk principe binnen het ontwerp. In de ‘open workspace’ wordt het geluid onder controle gehouden, door vergaderen enkel toe te laten in de daarvoor voorziene cellen. Ontmoeten en gezellig keuvelen gebeuren in het restaurant, op de tribune en rond de circulatiekokers.

Daglicht is een derde belangrijke factor. Werknemers functioneren beter met natuurlijk licht en uitzicht op het (stads)landschap. Aan de ramen en rond de centrale vide worden nieuwe werkplekken georganiseerd, die baden in het licht. Vergaderruimtes worden niet voorzien van daglicht om de bezettingstijd te beperken. Het zich langdurig ‘nestelen’ wordt hierdoor vermeden.

Om dit ontwerp optimaal te laten functioneren is een basisingreep noodzakelijk: de ingang wordt verplaatst, waardoor men zonder omweg van de parking naar de balie kan en waardoor de enorme hal meer kan worden dan enkel circulatieruimte. De drie verdiepingen hoge vide wordt opengehouden, waardoor je een inblik wordt gegund op het creatieve werken.

De strenge orthogonaliteit van de hal wordt doorbroken met diagonalen. Driehoekige zones creëren nieuwe, interessantere doorzichten. Het diagonaal idee manifesteert zich ook in de tribune en in de wachttrap waar de CEO’s een informele vergadering, 60 minutes, inspirerende discussies, presentaties en lezingen houden, of waar een bib de ontvangstzone verlevendigt.

Het gelijkvloers omvat voornamelijk collectieve functies, die gedeeld worden met andere bedrijven binnen het gebouw. Het restaurant, de tribune en de vergaderruimtes zijn collectief goed. Op de eerste verdieping, rondom de vide en de kern van het gebouw, zit het creatieve hart van BBDO achter een glazen pui. Ze is zichtbaar vanop elke verdieping, waardoor de bezoeker volledig wordt meegezogen in de interne werking van het bureau.

info

client
BBDO Belgium
location
Sint-Jans-Molenbeek - Brussels
surface
3000 m²
period
2015 - ...
phase
Execution