Sint-Joris Primary School

  • 0719 Jor Web 07
  • 0719 Jor Web 06
  • 0719 Jor Web 05
  • 0719 Jor Web 04
  • 0719 Jor Web 03
  • 0719 Jor Web 02
  • 0719 Jor Web 01
0719 Jor Web 01 0719 Jor Web 02 0719 Jor Web 03 0719 Jor Web 04 0719 Jor Web 05 0719 Jor Web 06 0719 Jor Web 07
  • 0719 Jor Web 01
  • 0719 Jor Web 02
  • 0719 Jor Web 03
  • 0719 Jor Web 04
  • 0719 Jor Web 05
  • 0719 Jor Web 06
  • 0719 Jor Web 07

info

client
Sint-Joris Basisschool
location
Brussels
surface
3000 m²
period
2007 - ...
phase
In progress
team
ZAmpone architectuur - Util - Herelixka
photography
Tim Van De Velde

Description

  • nl
  • fr
  • en

Door de ogen van Yousef:

“Papa heeft me vanmorgen afgezet op school. Ik mocht nog een beetje spelen vooraleer de bel ging. Als de bel gaat verzamelen alle kindjes zich bij de juf. Samen met de juf gaan we naar ons klasje. Als we toekomen in de gang, loop ik naar de oranje klas. De juf zegt dat ik me goed moet vasthouden aan de leuning van de trap. Ik vind dat stom want het is maar een hele kleine trap. Als we de trap zijn af gelopen, moeten we onze jasjes uitdoen en aan de kapstok hangen. Onder onze jasjes kunnen we ons boekentasjes zetten. Pas daarna mogen we in de klas. De juf vraagt dat we allemaal in een kring gaan zitten. Vandaag mogen we schilderen, spelen met de poppen of eten maken in de speelkeuken. Ik wil graag koken, zoals mama. Ik haast me naar boven, daarvoor moet ik twee keer een trap nemen, want daar staat het keukentje. Daarboven is het heel leuk, want dan ben ik even groter dan de juf. De mama van Rik staat in de gang. Ze wuift naar mij. Ik kan door het raam kijken naar de andere kindjes in de klas. Jasper trekt gekke bekken naar mij. Ik steek mijn tong uit. De juf heeft het gezien en steekt haar vinger op. De juf ziet alles. Ik moet naar het toilet. Ik neem terug de trapjes en zeg tegen de juf dat ik ‘pipi’ moet doen. De juf zegt dat ik alleen naar het toilet mag gaan. Naar het toilet gaan is heel leuk, want de de wc-bril heeft twee oogjes. Het is een schildpadje. Als ik klaar ben zeg ik tegen de juf dat ik graag wil schilderen, samen met de andere kindjes. Van de juf mag ik zelf mijn penseeltjes nemen. Alles staat in een grote kast, maar ik kan alleen de onderste deurtjes opendoen. Ik maak een hele mooie tekening voor oma. Mijn handjes zijn heel vuil, mijn neus ook. De juf zegt dat ik me maar eens moet proper maken. Dat kan ik al zelf! Er is een wasbak alléén voor kindjes. De bel gaat weer. Ik spurt naar buiten en doe heel snel mijn jas aan. Nog niet alle kindjes zijn klaar. Dat duurt altijd héél lang. Van de juf moet ik op de trap gaan zitten en even wachten… en nog wat wachten…

Door de ogen van juf An:

“De bel gaat. Ik verzamel de kinderen en we gaan met z’n allen naar de klas. Als we toekomen in de gang, maak ik Yousef erop attent dat hij zich goed moet vasthouden aan de leuning wanneer hij de trap afgaat. Wanneer ze allen hun jas en tas hebben weggehangen starten we met een kringgesprek. De kinderen mogen kiezen uit 3 activiteiten. De meesten willen schilderen, alleen Yousef wil boven in de mezzanine gaan spelen. De schilders nemen zelf hun penselen in de onderste kasten. De verf bewaar ik op een veilige plaats bovenaan in de kast. Die deuren kunnen de kinderen niet openen. Er wordt geklopt. De mama van Rik komt de klas binnen. Ze waren te laat. Rik sluit aan. Lina wil graag met de poppen spelen. Ik neem er enkele uit de opbergbakken onder de kast. Ik berisp Yousef wanneer hij zijn tong uitsteekt naar Jasper. Marie en Loes spelen een toneelstukje op de tribune. Ze stelen echt de show! Yousef moet naar het toilet. Ik laat hem alleen gaan, want ik kan vanuit de klas een oogje in het zeil houden. We ruimen stilletjes aan op, want de speeltijd komt eraan. De kinderen wassen hun handen aan de verlaagde lavabo. Ik spoel de borstels uit in de andere spoelbak. De bel gaat. Yousef loopt als eerste de klas uit. Ik zeg dat hij moet wachten op de andere kinderen. Hij zet zich neer op de trap in de gang. Ik help enkele kinderen en we gaan samen naar buiten.” 

Door de ogen van Rik’s mama: 

“Ik moedig Rik aan om niet te treuzelen. We zijn immers weer te laat op school. Ik neem Rik bij de hand en we haasten ons als gekken naar de schoolpoort en lopen de gang in. Ik zie door het raam dat de kinderen in een kring zitten. Ik klop op de deur bij juf An en verontschuldig me omdat we te laat zijn. Ik help Rik nog even met het uitdoen van zijn jas. Hij geeft me een zoen en neemt snel plaats in de kring. Ik verlaat de klas. Door het oranje raam van de mezzanine zie ik een jongentje naar boven rennen. Ik wuif maar hij reageert niet. Ik blijf nog even staan aan het raam. Ik bekijk de knutselwerkjes, die staan uitgestald bovenop de kast aan het raam. Ik verbaas me dat het er zoveel zijn. Ze zitten niet stil op Sint-Joris…”

DownloadDownload projectsheet

info

client
Sint-Joris Basisschool
location
Brussels
surface
3000 m²
period
2007 - ...
phase
In progress
team
ZAmpone architectuur - Util - Herelixka
photography
Tim Van De Velde